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[Cognitive Psychology] #3 Perception (2/2)

by 김 제로 2021. 5. 21.
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Gestalt Principles of Perceptual Organization (1 of 5)

• Principle of good continuation
– Lines tend to be seen as
following the smoothest path
Figure 3.18 (a) Rope on the beach. (b) Good continuation helps us perceive the rope as a single strand.

지각조직의 게슈탈트 원리(1/5)
• 양호한 지속성 원칙
– 라인은 다음과 같이 보이는 경향이 있음
가장 평탄한 길을 따라.
그림 3.18 (a) 해변의 밧줄. (b) 연속성이 좋으면 밧줄을 하나의 가닥으로 인식할 수 있다.

 

Gestalt Principles of Perceptual Organization (2 of 5)
• Law of pragnanz
– (Principle of simplicity or good figure)
• Every stimulus pattern is seen so the resulting structure is as simple as possible
Figure 3.19 The Olympic symbol is perceived as five circles (a), not as the nine shapes in (b).

지각조직의 게슈탈트 원리 (2/5)
• 프라그난츠의 법칙
– (단순함 또는 양호한 수치의 원칙)
• 모든 자극 패턴이 보여서 결과 구조가 매우 단순함
가능한
그림 3.19 올림픽 심볼은 (b)의 9개의 모양이 아닌 5개의 원(a)으로 인식된다.

 

Gestalt Principles of Perceptual Organization (3 of 5)
• Principle of similarity
– Similar things appear grouped together
Figure 3.20 (a) This pattern of dots is perceived as horizontal rows, vertical columns, or both. (b) This pattern of dots is perceived as vertical columns.

지각조직의 게슈탈트 원리 (3/5)
• 유사성의 원리
– 유사한 것들이 함께 그룹화됨
그림 3.20 (a) 이 점의 패턴은 가로줄, 세로줄 또는 둘 다로 인식된다. (b) 이 점의 패턴은 세로줄로 인식된다.

 

Gestalt Principles of Perceptual Organization (5 of 5)
• Perception is determined by specific organizing principles, not just dark and light stimuli activating the retina.
• Role of experience is minor compared to these intrinsic, “built in” principles.
• Experience can influence perception but is not the key driver

지각조직의 게슈탈트 원리(5/5)
• 인식은 망막을 활성화하는 어둡고 가벼운 자극만이 아니라 특정한 구성 원리에 의해 결정된다.
• 경험의 역할은 이러한 내재적인 "내재된" 원칙에 비해 경미하다.
• 경험은 지각에 영향을 미칠 수 있지만 주요 동인은 아니다.

 

Regularities of the Environment: Physical (1 of 3)
• Common physical properties of the environment
• Oblique effect
– We perceive verticals and horizontals more easily than other orientations
Figure 3.22 In these two scenes from nature, horizontal and vertical orientations are more common than oblique orientations. These scenes are special examples, picked because of the large proportion of verticals. However, randomly selected photos of natural scenes also contain more horizontal and vertical orientations than oblique orientations. This also occurs for human made buildings and objects

환경의 규칙성: 물리적(1/3)
• 환경의 일반적인 물리적 특성
• 경사 효과
– 수직 및 수평선을 다른 방향보다 더 쉽게 인식
그림 3.22 자연에서 본 두 장면에서 수평 방향과 수직 방향은 경사 방향보다 더 일반적이다. 이 장면들은 수직의 비율이 크기 때문에 선택된 특별한 예들이다. 그러나 무작위로 선정된 자연경관 사진 역시 사선 방향보다 수평 방향과 수직 방향이 더 많이 담겨 있다. 이것은 인간이 만든 건물과 물체에서도 발생한다.

 

Regularities of the Environment: Physical (2 of 3)
• Light-from-above assumption
– We assume light comes from above because this is common in our environment
– We perceive shadows as specific information about depth and distance

환경의 규칙성: 물리(2/3)
• 위에서부터의 가정
– 빛은 우리 환경에서 흔하기 때문에 위에서 나온다고 가정한다.
– 그림자를 깊이와 거리에 대한 특정 정보로 인식

 


Regularities of the Environment: Physical (3 of 3)

Figure 3.23 (a) Indentations made by people walking in the sand. (b) Turning the picture upside down turns indentations into rounded mounds. (c) How light from above and to the left illuminates an indentation, causing a shadow on the left. (d) The same light illuminating a bump causes a shadow on the right.

환경의 규칙성: 물리(3/3)
그림 3.23 (a) 모래를 걷는 사람들이 만든 움푹 들어간 부분 (b) 그림을 거꾸로 돌리면 움푹 들어간 부분이 둥글게 된다. (c) 위와 왼쪽의 빛이 움푹 들어간 부분을 비추고 왼쪽의 그림자가 생기는 방법. (d) 혹을 비추는 동일한 빛이 오른쪽의 그림자를 일으킨다.



Regularities of the Environment: Semantic
• The meaning of a given scene is related to what happens within that scene.
• Semantic regularities are the characteristics associated with functions carried out in different types of scenes.
• Scene schema:
– It is knowledge of what a given scene ordinarily contains.
– In the jewelry case at Tiffany’s, would you expect to see a plate of fish and chips or diamond rings?

환경의 규칙성: 의미론
• 주어진 장면의 의미는 그 장면 안에서 일어나는 일과 관련이 있다.
• 의미 규칙성은 다양한 유형의 장면에서 수행되는 기능과 관련된 특성이다.
• 장면 스키마:
– 그것은 보통 주어진 장면에 대한 지식이다.
– 티파니의 보석 케이스에서 피시 앤 칩스나 다이아몬드 반지를 볼 수 있을 것으로 예상하십니까?

 

Bayesian Inference
• One’s estimate of the probability of a given outcome is influenced by two factors:
– The prior probability
– The likelihood of a given outcome
Figure 3.24 These graphs present hypothetical probabilities to illustrate the principle behind Bayesian inference. (a) Mary’s beliefs about the relative frequency of having a cold, lung disease, and heartburn. These beliefs are her priors. (b) Further data indicate that colds and lung disease are associated with coughing, but heartburn is not. These data contribute to the likelihood. (c) Taking the priors and likelihood together results in the conclusion that Charles’s cough is probably due to a cold.

베이지안 추론
• 주어진 결과의 확률에 대한 추정치는 다음 두 가지 요인에 의해 영향을 받는다.
– 이전 확률
– 주어진 결과의 가능성
그림 3.24 이러한 그래프는 베이지안 추론 뒤의 원리를 설명하기 위한 가상의 확률을 제시한다. (a) 감기, 폐병, 가슴앓이를 하는 상대적 빈도에 대한 메리의 신념. 이러한 믿음들은 그녀의 선입견이다. (b) 추가 자료에 따르면 감기와 폐질환은 기침과 관련이 있지만 속쓰림은 그렇지 않다. 이러한 데이터는 가능성에 기여한다. (c) 선입견과 가능성을 종합해 보면 찰스의 기침은 아마도 감기 때문일 것이라는 결론이 나온다.

++

사실 우리는 경험적으로 모든 확률을 얻기에는 한계가 있습니다. 따라서, 사전지식을 활용해서 우리가 알고싶은, 경험적으로 얻기 힘든 사건에 대해 확률을 추정하는 것이 필요합니다. 예를 들면 이런겁니다. 가령, 우리가 한번도 시도해보지 않은 컨테스트에서 우승할 확률은 어떻게 알 수 있을까요? 우리가 이때 이용하는 것이 여러 지식들을 동원해서 우승과 관련된 요소들을 뽑고, 이를 통해 확률을 도출하는 방법일 것입니다. 이러한 과정이 바로 베이즈 정리에 입각한 베이지안 추론입니다.

 

Comparing Conceptions of Object Perception
• Top-down processing
– Unconscious inference
– Environmental regularities
– Bayesian inference
• Bottom-up processing
– Gestalt principles

객체 인식의 개념 비교
• 하향식 처리
– 무의식적 추론
– 환경 규칙성
– 베이지안 추론
• 상향 처리
– 게슈탈트 원리

 

Neurons, Knowledge, and the Environment (1 of 2)
• Some neurons respond best to things that occur regularly in the environment.
• Neurons become tuned to respond best to what we commonly experience.
– Horizontals and verticals
– Experience-dependent plasticity

뉴런, 지식, 환경 (1/2)
• 어떤 뉴런은 환경에서 정기적으로 발생하는 것에 가장 잘 반응한다.
• 뉴런은 우리가 흔히 경험하는 것에 가장 잘 반응하도록 조정된다.
– 수평선 및 수직선
– 경험에 의존하는 소성

 

Neurons, Knowledge, and the Environment (2 of 2)
Figure 3.27 (a) Greeble stimuli used by Gauthier. Participants were trained to name each different Greeble. (b) Magnitude of FFA responses to faces and Greebles before and after Greeble training.

뉴런, 지식, 환경 (2/2)
그림 3.27 (a) Gauthier가 사용하는 그리블 자극 참가자들은 각각의 다른 그리블의 이름을 짓도록 훈련되었다. (b) 그리블 훈련 전후에 얼굴과 그리블에 대한 FFA 반응의 크기.

 

Movement Facilitates Perception
• As observers, our movement adds complexity to perception compared to if we remain static, but moving around a stimulus offers us more views to create accurate perceptions.
Figure 3.28 Three views of a “horse.” Moving around an object can reveal its true shape.

움직임을 통한 인식 촉진
• 관찰자로서, 우리의 움직임은 우리가 정적인 상태에 있는 경우에 비해 인식의 복잡성을 증가시키지만, 자극을 중심으로 움직이는 것은 우리에게 정확한 인식을 만들기 위한 더 많은 관점을 제공한다.
그림 3.28 "말"의 세 가지 보기 물체를 이리저리 움직이면 그 본래의 모습이 드러날 수 있다.

 

The Interaction of Perception and Action
• Constant coordination occurs in the brain as we perceive stimuli while also taking action toward them.
Figure 3.29 Picking up a cup of coffee: (a) perceiving and recognizing the cup; (b) reaching for it; (c) grasping and picking it up. This action involves coordination between perceiving and action that is carried out by two separate streams in the brain, as described in the text.

인식과 행동의 상호작용
• 자극에 대한 조치를 취하면서 자극을 감지할 때 뇌에서 지속적인 조율이 일어난다.
그림 3.29 커피 한 잔을 집는 것: (a) 컵을 인지하고 인지하는 것, (b) 컵을 잡으려고 손을 뻗는 것, (c) 그것을 움켜쥐고 집는 것. 이 작용은 본문에서 설명한 바와 같이 뇌의 두 개별적인 흐름에 의해 수행되는 지각과 작용 사이의 조율을 포함한다.

 

Perception and Action: What and Where (1 of 3)
• What pathway:
– Determining the identity of an object
– Ventral pathway (lower part of the brain)
• Where pathway:
– Determining the location of an object
– Dorsal pathway (upper part of the brain)

인식 및 행동: What 및 Where (1/3)
• 어떤 경로:
– 객체의 ID 확인
– 복측 경로(뇌의 하부 부분)
• 어디 경로:
– 물체의 위치 결정
– 등경로(뇌의 윗부분)

 

Perception and Action: What and Where (2 of 3)

Figure 3.30 The two types of discrimination tasks used by Ungerleider and Mishkin. (a) Object discrimination: Pick the correct shape. Lesioning the temporal lobe (purple-shaded area) makes this task difficult. (b) Landmark discrimination: Pick the food well closer to the cylinder. Lesioning the parietal lobe makes this task difficult.

인식 및 행동: What 및 Where (2/3)
그림 3.30 Ungerleider와 Mishkin이 사용하는 두 가지 유형의 차별 과제. (a) 객체 차별: 올바른 모양을 고르십시오. 측두엽(보라색 부분)을 병변하면 이 작업이 어려워진다. (b) 랜드마크 차별: 음식을 실린더에 가깝게 잘 골라라. 두정엽을 병변시키는 것은 이 일을 어렵게 만든다.

 

Perception and Action: What and Where (3 of 3)
• Milner and Goodale (1995)
• Perception pathway:
– From visual cortex to temporal lobe
– Corresponds to the what pathway
• Action pathway:
– From visual cortex to parietal lobe
– Corresponds to the where pathway
– Also called the how pathway

인식 및 행동: What and Where (3/3)
• 밀너 및 구데일(1995)
• 인식 경로:
– 시각 피질에서 측두엽까지
– 어떤 경로에 해당되는지
• 조치 경로:
– 시각 피질에서 두정엽까지
– 경로가 있는 곳에 해당
– 경로라고도 함

 

Mirror Neurons
• These neurons respond while a subject watches an action being performed in the same way as if the subject was performing the action.
• fMRI research has found evidence of a mirror neuron system in the brain.
• Iacoboni (2005) found higher rate of mirroring if the subject’s intention to perform the action was greater.

거울 뉴런
• 이러한 뉴런은 환자가 행동을 수행하는 것과 같은 방식으로 수행되는 행동을 관찰하는 동안 반응한다.
• fMRI 연구는 뇌에서 거울 뉴런 시스템의 증거를 발견했다.
• Iacoboni(2005)는 대상자의 행동 수행 의도가 더 클 경우 더 높은 미러링 비율을 발견했다.

 

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