The Stroop Test (1 of 3)
Name the color of the ink used to print these shapes.
• Stroop effect
– Name of the word interferes with the ability to name the ink color
– Cannot avoid paying attention to the meanings of the words
스트롭 테스트(1/3)
• 스트롭 효과
– 단어의 이름이 잉크 색상의 이름을 지정하는 데 방해가 됨
– 단어의 의미에 주의를 기울이지 않을 수 없음
Overt Attention
• Eye movements, attention, and perception
– Saccades: rapid movements of the eyes from one place to another
– Fixations: short pauses on points of interest
– Studied by using an eye tracker
명시적 주의
• 눈의 움직임, 주의력 및 지각력
– 사카데스(단속적 운동): 한 장소에서 다른 장소로 눈들의 빠른 움직임
– 고정 사항: 관심 지점의 짧은 일시 중지
– 눈 추적을 사용하여 연구
Bottom-up Determinants of Eye Movement
• Stimulus salience: areas that stand out and capture attention
– Bottom-up process
– Depends on characteristics of the stimulus
– Color and motion are highly salient
눈운동의 상향결정요인
• 경기부양 효과: 눈에 띄고 관심을 끄는 영역
– 상향식 프로세스
– 자극 특성에 따라 다름
– 색상과 움직임이 매우 두드러짐
Top-Down Determinants of Eye Movements (1 of 2)
• Scene schema: knowledge about what is contained in typical scenes
– Help guide fixations from one area of a scene to another
• Eyes movements are determined by task
– Eyes movements preceded motor actions by a fraction of a second
눈 움직임의 하향식 결정 요인(1/2)
• 장면 스키마: 일반적인 장면에 포함된 내용에 대한 지식
– 씬(scene)의 한 영역에서 다른 영역으로의 고정 가이드 지원
• 작업에 따라 눈 움직임 결정
– 모터 작동 전 눈 움직임(초 단위)
Covert Attention: Attention Without Eye Movements (1 of 2)
• Precueing: directing attention without moving the eyes
– Participants respond faster to a light at an expected location than at an unexpected location
– Even when eyes kept fixed
은밀한 주의: 눈 움직임이 없는 주의(1/2)
• 준비: 눈을 움직이지 않고 주의를 기울이십시오.
– 예상치 못한 위치보다 예상된 위치에서 조명에 더 빠르게 반응
– 눈이 고정된 상태에서도
Covert Attention: Attention Without Eye Movements (2 of 2)
Figure 4.16 Procedure for (a) valid trials and (b) invalid trials in Posner et al.’s (1978) precueing experiment; (c) the results of the experiment. The average reaction time was 245 ms for valid trials but 305 ms for invalid trials.
은밀한 주의: 눈 움직임이 없는 주의(2/2)
그림 4.16 (a) 포스너 외 연구진(1978) 선행 실험에서 유효한 시험과 (b) 무효 실험에 대한 절차, (c) 실험 결과. 유효 시험의 경우 평균 반응 시간은 245ms, 유효하지 않은 시험의 경우 305ms이었다.
Divided Attention (1 of 4)
• Practice enables people to simultaneously do two things that were difficult at first.
• Schneider and Shiffrin (1977)
– Divide attention between remembering target and monitoring rapidly presented stimuli
Memory set: one to four characters called target stimuli
Test frames: could contain random dot patterns, a target, distractors
주의가 분산됨(1/4)
• 연습은 사람들이 처음에 어려웠던 두 가지 일을 동시에 할 수 있게 해준다.
• 슈나이더 및 쉬프린(1977년)
– 대상을 기억하는 것과 빠르게 제시된 자극을 모니터링하는 것 사이에서 주의력 나누기
∘기억설정 : 표적자극이라 불리는 1~4자.
시험프레임: 무작위 점 패턴, 표적, 산만체 포함 가능
Divided Attention (2 of 4)
Figure 4.21 Sample stimuli for Schneider and Shiffrin’s (1977) experiment. In this experiment, there is one target stimulus in the memory set (the 3) and four stimuli in each frame. The target appears in the last frame in this example.
그림 4.21 슈나이더와 쉬프린(1977) 실험의 샘플 자극. 이 실험에서는 기억 세트(세 개)에 표적 자극이 1개, 각 프레임에 자극이 4개 있다. 대상은 이 예제의 마지막 프레임에 나타난다.
Improvement in performance with practice in Schneider and Schiffrin’s (1977) experiment. The arrow indicates the point at which participants reported that the task had become automatic. This is the result of experiments in which there were four target stimuli in the memory set and two stimuli in each test frame
슈나이더와 쉬프린(1977) 실험에서의 연습에 의한 성능 향상. 화살표는 참가자들이 작업이 자동화된 것으로 보고한 지점을 나타낸다. 이것은 기억장치에서 4개의 표적 자극과 각 시험 틀에서 2개의 자극이 있었던 실험의 결과물이다.
Divided Attention (4 of 4)
• Automatic processing occurs without intention and only uses some of a person’s cognitive resources.
주의가 분산됨(4/4)
• 자동처리는 의도 없이 발생하며 사람의 인지자원 중 일부만 사용한다.
Distractions: Cell Phone Use
• 100-Car Naturalistic Driving Study
– Video recorders placed in cars
– Accident risk is 4X higher when using a cell phone.
• Strayer and Johnston (2001):
– Simulated driving
– Participants on phone missed twice as many red lights and took longer to apply the brakes
Same result using “hands-free” cell phone
방해물: 휴대폰 사용
• 100-자동차 자연 운전 연구
– 차량에 장착된 비디오 레코더
– 휴대폰 사용 시 사고 위험이 4배 더 높다.
• 스트레이너 및 존스턴(2001):
– 모의 주행
– 전화 참가자가 빨간색 표시등을 두 배 이상 놓치고 브레이크 작동에 더 많은 시간이 소요됨
〇 "핸즈프리" 휴대폰 사용결과 동일
Attention and Visual Perception
• Inattentional blindness:
– Stimulus that is not attended is not perceived, even though a person might be looking directly at it
Figure 4.25 Inattentional blindness experiment. (a) The cross display is presented for five trials. On each trial, one arm of the cross is slightly longer than the other. The participant’s task is to indicate which arm (horizontal or vertical) is longer. (b) On the sixth trial, the participants carry out the same task, but a small square or other geometric object is included in the display. After the sixth trial, participants are asked whether they saw anything different than before.
주의 및 시각적 지각
• 부주의한 실명:
– 당사자가 직접 눈으로 볼 수 있음에도 불구하고 참석하지 않는 자극은 인식되지 않음
그림 4.25 비주의 맹목 실험. (a) 다섯 번의 시련을 위해 크로스 디스플레이를 제시한다. 각 시험에서, 십자가의 한쪽 팔은 다른 쪽 팔보다 약간 길다. 참가자의 임무는 어느 팔(수평 또는 수직)이 더 긴지 표시하는 것이다. (b) 6차 시험에서는 참가자는 같은 임무를 수행하지만, 작은 사각형이나 다른 기하학적 물체가 디스플레이에 포함된다. 6차 공판이 끝난 뒤 참석자들은 전과 다른 것을 보았는지 질문을 받는다.
Object-Based Visual Attention (1 of 4)
• Location-based:
– Moving attention from one place to another
• Object-based:
– Attention being directed to one place on an object
객체 기반 시각적 주의(1/4)
• 위치 기반:
– 한 장소에서 다른 장소로 주의력 이동
• 객체 기반:
– 물체의 한 곳으로 주의를 돌림
Object-Based Visual Attention (2 of 4)
• Egly et al. (1994)
– Participants saw two side-by-side rectangles, followed by a target cue
– Reaction time fastest when target appeared where indicated
– Reaction time was faster when the target appeared in the same rectangle
객체 기반 시각적 주의(2/4)
• Egly et al (1994)
– 참가자들이 직사각형 두 개를 나란히 보고, 이어서 표적 큐를 보았다.
– 표시된 곳에 대상이 나타날 때 반응 시간이 가장 빠름
– 대상이 동일한 직사각형으로 나타날 때 반응 시간이 더 빨랐다.
Figure 4.17 In Egly and coworkers’ (1994) experiment, (a) a cue signal appears at one place on the display, then the cue is turned off and (b) a target is flashed at one of four possible locations, A, B, C, or D. The participants’ task was to press a button when the target was presented anywhere on the display. Numbers are reaction times in ms for positions A, B, and C when the cue signal appeared at position A.
그림 4.17 Egly와 동료의 (1994) 실험에서 (a) 표시장치의 한 곳에 큐 신호가 나타난 다음, 큐가 꺼지고 (b) A, B, C 또는 D의 가능한 네 위치 중 하나에 표적이 점멸된다. 참가자들의 임무는 목표물이 디스플레이의 어느 곳이나 제시될 때 버튼을 누르는 것이었다. 숫자는 위치 A에 큐 신호가 나타났을 때 위치 A, B, C의 반응 시간(ms)이다.
Object-Based Visual Attention (4 of 4)
• The enhancing effect of attention spreads throughout the object
• Attention can be based on the
– Environment
Static scenes or scenes with few objects
– Specific object
Dynamic events
객체 기반 시각적 주의(4/4)
• 관심의 강화 효과는 대상 전체에 퍼진다.
• 주의는 다음을 기반으로 할 수 있다.
– 환경
∘정적 장면 또는 물체가 거의 없는 장면
– 특정 객체
∘동적 사건
***객체 기반 시각적 주의는 관심의 강화 효과가 대상 전체에 퍼진다는 것이다. 이는 정적 장면 또는 물체가 거의 없는 환경이나 동적 사건들이 있는 특정 객체를 기반으로 주의가 발생한다. 그렇기 때문에 Egly의 실험에서 객체 기반의 이익이 있었던 이유는 참가자들에게 동적 사건이 있는 특정 객체를 보여 주고 이에 따라 반응 시간을 측정했다.
Change Detection (1 of 2)
• Change blindness:
– If shown two versions of a picture, differences between them are not immediately apparent.
– Task to identify differences requires concentrated attention and search.
변경 탐지(1/2)
• 시각장애 변화:
– 그림의 두 가지 버전이 표시된 경우, 그림 간의 차이는 즉시 나타나지 않는다.
– 차이점을 식별하기 위한 작업에는 집중적인 주의와 검색이 필요하다.
Attention and Experiencing a Coherent World
• Binding
– The process by which features such as color, form, motion, and location are combined to create our perception of a coherent object.
일관성 있는 세계에 대한 관심과 경험
• 바인딩
– 색상, 형태, 움직임, 위치 등의 특징이 결합되어 일관성 있는 물체에 대한 인식을 형성하는 과정
Figure 4.30 Steps in Treisman’s feature integration theory. Objects are analyzed into their features in the preattentive stage, and the features are later combined with the aid of attention.
그림 4.30 Treisman 특징 통합 이론의 단계 물체는 사전 주의 단계에서 형상으로 분석되며, 그 형상은 나중에 주의의 도움과 결합된다.
물체
Feature Integration Theory (FIT) (2 of 7)
• Preattentive stage
– Automatic
– No effort or attention
– Unaware of process
– Object analyzed into features
형상 통합 이론(FIT)(2/7)
• 사전 주의 단계
– 자동
– 노력이나 관심 없음
– 프로세스를 알지 못함
– 형상으로 분석된 물체
Feature Integration Theory (FIT) (3 of 7)
• Treisman and Schmidt (1982)
– Participants report combination of features from different stimuli.
– Illusory conjunctions occur because features are “free floating.”
형상 통합 이론(FIT)(3/7)
• 트레이스만과 슈미트 (1982)
– 참가자들은 서로 다른 자극으로부터 특징의 조합을 보고한다.
– 형상이 "자유 부동"이기 때문에 Illusory 접속사가 발생한다.
Feature Integration Theory (FIT) (5 of 7)
• Focused attention stage
– Attention plays key role
– Features are combined
• Treisman and Schmidt (1982)
– Ignore black numbers and focus on objects
– Participants can correctly pair shapes and colors
형상 통합 이론(FIT) (7개 중 5)
• 집중적인 주의 단계
– 주의가 핵심적 역할을 함
– 기능 조합
• 트레이스만과 슈미트 (1982)
– 검은색 숫자를 무시하고 물체에 집중
– 참가자가 모양과 색을 올바르게 조합할 수 있음
집중적인 주의 단계에서는 주의가 핵심적인 역할을 한다.
Feature Integration Theory (FIT) (6 of 7)
• R.M.: Patient with Balint’s syndrome
– Inability to focus attention on individual objects
– High number of illusory conjunctions reported
형상 통합 이론(FIT) (7개 중 6
• R.M.: 발린트 증후군 환자
– 개별 객체에 주의를 집중할 수 없음
– 보고된 많은 수의 잘못된 접속사
Feature Integration Theory (FIT) (7 of 7)
• Mostly bottom-up processing
• Top-down processing influences processing when participants are told what they would see
– Top-down processing combines with feature analysis to help one perceive things accurately
형상 통합 이론(FIT)(7/7)
• 대부분 상향 처리
• 참가자에게 무엇을 볼 수 있는지 알려줄 때 탑다운 처리가 처리에 영향을 미침
– Top-down 프로세싱과 기능 분석을 결합하여 사물을 정확하게 인식할 수 있도록 지원
Physiology of Attention
• Attention enhances neural responding.
• Attentional processing is distributed across a large number of areas in the brain.
주의 생리학
• 주의력은 신경반응을 강화한다.
• 주의적 처리는 뇌의 많은 영역에 분포한다.
Attention Processing Distributed Across the Cortex (1 of 2)
• Using fMRI to detect cortical activity during a search task
• Attention to an expected direction of motion caused brain activity to increase in a number of brain areas
피질에 분산된 주의 처리(1/2)
• fMRI를 사용하여 검색 작업 중 피질 활동 탐지
• 예상되는 운동 방향에 대한 주의로 인해 여러 뇌 영역에서 뇌 활동이 증가함
Attention Processing Distributed Across the Cortex (2 of 2)
Figure 4.18 (a) Participants in Datta and DeYoe’s (2009) experiment directed their attention to different areas of this circular display while keeping their eyes fixed on the center of the display. (b) Activation of the brain that occurred when participants attended to the areas indicated by the letters on the stimulus disc. The center of each circle is the place on the brain that corresponds to the center of the stimulus. The yellow “hot spot” is the area of the brain that is maximally activated by attention.
피질에 분산된 주의 처리(2/2)
그림 4.18 (a) Datta와 DeYoe의 (2009) 실험 참가자는 디스플레이 중앙에 시선을 고정시킨 채 이 원형 디스플레이의 다른 영역에 주의를 기울였다. (b) 참가자가 자극 디스크의 문자로 표시된 부분에 참석했을 때 발생한 뇌의 활성화. 각 원의 중심은 자극의 중심과 일치하는 뇌의 부분이다. 노란색 "핫 스팟"은 관심에 의해 최대한 활성화되는 뇌의 영역이다.
https://link.springer.com/article/10.3758/s13414-012-0331-y
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