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[Strategic Management/경영 전략] #1,2

by 김 제로 2021. 5. 22.
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What is strategic management?
▶ “Major decision-making process which allocates scarce resources (and capabilities) in order to create and maintain a competitive advantage”
주요 의사 결정 프로세스 : 경쟁 우위를 만들고 유지하기 위해 부족한 자원이나 기능을 할당하는 것

All members of the company should have a strategic mindset and work : CEO뿐만 아니라 전 직원이 전략적 사고방식을 가지고 일해야 함

 

better performance를 어떻게 성취할 수 있을까?
given market에서 우리가 추구(pursue)해야 할 전략은 무엇인가?

 

 

Characteristics of Strategic Decision-Making | 전략적 의사 결정의 특성

1. 선택(choice)과 포기(abandonment) necessary
2. a high level of commitment is required after choosing a strategic-decision (높은 수준의 헌신/노력)
3. irreversible nature (불가역성)
4. understanding of trade-off relationships between different goals and strategy (서로 다른 목표와 전략 사이의 절충 관계에 대한 이해)
    - Cost advantage vs Differentiation advantage | 비용 이점 vs 차별화 이점
    - Expansion toward Overseas Markets vs. Domestic Markets | 해외시장 진출 vs 국내시장
    - Which customer base will you focus on? | 어떤 고객층 기반으로 할지
    - High growth (market sale or share) vs. Internal Growth (Profit) | 높은 성장(판매, 점유율) vs 내부 성장(수익)
    - What kind of business do we newly enter and leave? | 어떤 사업을 새로 들이고 떠날지
5. Do not confuse ‘strategic-thinking’ with ‘doing the best in all areas’. | 전략적 사고와 최선을 다하는 것 혼동 금지
6. Set the priority depending on strategic importance | 전략적 중요도에 따라 우선순위 설정

 


 

A brief history of Strategy | 전략의 역사

1. Origins and Military Antecedents 기원과 군사 기술
2. Long-term planning management (1950s, 1960s) 장기 계획 관리
    - (1960) CEO들이 회사의 규모가 커지고 복잡해져서 관리하고 통제하기 어려워진 것을 경험했음
    - serve this goal 위해 corporate planning 을 수립함
    - diversification strategy 수립에 유용
3. The era of emphasis on industry structure (1970- 1980s) 산업 구조 강조 시대
    - During 1970s, confidence in corporate planning were severely shaken : 기업 계획에 대한 신뢰 흔들림
    - The result was a shift in emphasis from planning to the sources of profitability : 계획에서 수익성 자료로 강조 전환한 결과
    - During 1970s, most strategies focused on sources of profit within the external environment(=industry structure) instead of firms’ internal environment. : 1970년대에는 대부분의 전략이 기업 내부 환경 대신 외부환경(=산업 구조) 내 수익원에 초점
4. The rise of resource-based of the firm (after 1990s) 기업의 자원 기반 증가
    - During 1990s, the focus of strategy analysis shifted from the sources of profit in the external environment to the sources of profit within the firm. : 전략 분석 초점 - 기업 외부 -> 기업 내부 이익의 근원
    - The resources and capabilities of the firm became the primary basis for formulating strategy. : 전략 수립의 1차적 기반
    - 기업의 자원과 역량
5. Dynamic capabilities with temporary advantage (after 2000s) 일시적인 이점을 가진 동적 기능
    - Strategy becomes less about building a sustained advantage and more about developing the flexibility to create successive temporary advantages.
    **전략 = 지속적 우위 구축x, 유연성 개발을 통해 연속적인 일시적 이익을 창출하는 것

>>>>>> 그러나 we haven't concluded that any viewpoint is better today. A comprehensive perspective is more important. 포괄적 관점이 더 중요!

As the management environment has become more complex in recent years, the creation of a simple competitive advantage has no significance.
Rather, it is more important for companies to have the ability to predict the environment quickly and respond appropriately and to learn new things steadily.
-> 기업 환경이 복잡해졌기 때문에 단순한 경쟁 우위 창출을 의미 x
-> 환경 예측, 적절한 대응, 새로운 것을 꾸준히 배울 수 있는 능력 갖추는 것이 더 중요

 

 


 

 

SWOT / Industry competitive positioning / RBV

 


자원 기반 관점(Resource Based View) 산업 구조론(Industrial Organization Theory)
분석 단위 기업 (내부 분석) 산업 (외부 분석)
주요 주장 기업의 전략과 성과의 주요결정요인은 기업내부의 자원과 능력 기업의 전략과 성과의 주요결정요인은 진입장벽, 제품차별화정도, 사업들의 산업집중도 등을 포함하는 산업의 특성
가정 1. 기업이 보유한 자원과 능력은 독특하며, 이런 자원과 능력이 기업 간의 성과차이를 낸다.
2. 자원의 기업 간 이동은 자유롭지 못하며, 기업은 차별적 자원을 장기간 보유하고 활용가능
3. 기업의 전략은 제한적인 자원에 의해 결정된다.
4. 최고 경영자의 의사결정능력은 제한적이다.
1. 모든 기업들은 유사한 자원과 능력을 보유한다.
2. 자원의 기업 간 이동은 용이하다. 따라서 차별적인 자원을 장기간 보유하고 활용불가하다.
3. 기업의 전략은 산업의 구조적 특성에 의해 결정된다. (S-C-P)
4. 경영자의 의사결정능력은 제한적이지 않으며, 따라서 항상 합리적인 의사결정을 내린다.
시사점 기업은 성과 향상을 위하여
가치가 있고(Valuable)
희소하고(Rare)
모방이 어렵고(Inimitable)
대체불가(Non-substitutable)
자원을 만들고, 이를 활용하는 능력을 키워야한다.
모든 기업은 유사한 자원을 보유하며 일시적인 강점의 기반을 제공하는 자원조차도 쉽게 이동될 수 있기 때문에 성과향상을 위해서는 성장성과 수익성이 높은 산업부문에 포지셔닝 하는 것이 가장 중요하다. (Porter's 5-Force Model)

 

 

Strategy as a link between the firm and its environment

 

Corporate strategy vs Business strategy

 

Corporate strategy vs Business strategy

 

Corporate strategy Business strategy
 Determine the scope of markets and industries in which the firm competes.
회사가 경쟁하는 시장 및 산업 범위 결정
E.g. diversification, vertical integration, merger and acquisition, overseas market entry, new market entry and exit from existing business (or market)
 It deals with the specific ways to compete in each given market.
주어진 시장에서 경쟁하기 위한 구체적인 방법을 다룸

 

 

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