Corporate resources and capabilities
기업 자원과 능력
<Canon : case study>
1937년 현미경 제조로 설립 -> 제2차 세계대전 후 캐논은 상업용 카메라 사업에 뛰어들었다. ->캐논은 1962년 복사기 사업에 진출한 뒤 1960년대 후반 NP 기술을 개발했다. -> 1975년 레이저 프린터 시장 진출 -> 이후 자체 광학기술과 정밀제조기술, 전자기술을 통합해 신제품을 제조하며 다양한 산업에 진출했다.
Core competence of Canon :핵심 역량
① Precision Optical Technology (정밀광학기술)
② Precision machine technology (정밀기계기술)
③ Advanced electronic technology (첨단전자기술)
캐논의 핵심 역량 개발 프로세스의
특징 (1)
Organizational Activities -조직 활동
When new business opportunities were captured, managers of the divisions were able to freely draw the necessary manpower from other divisions. - 새로운 사업기회가 포착되면 부서장들은 다른 부서에서 필요한 인력을 자유롭게 뽑을 수 있었다.
Because of this, it was possible to focus on developing the core competencies of the entire Canon, not the division. -
특징 (2)
It did not have the core technology from the beginning. Instead, it develops its own NP technology in a short time through its own research and development. - 처음부터 핵심 기술을 가지고 있지 않았다. 대신 자체 연구개발을 통해 단기간에 자체 NP 기술을 개발
In order to learn advanced technology, Canon have entered into an active partnership with the company, not just a license. - 캐논은 첨단 기술을 배우기 위해 단순히 라이센스만 따는 것이 아니라 회사와의 적극적인 제휴를 이끎
> HP (Computer)
> Apple (Software)
> Kodak (Medical equipment)
> Siemens (Interface technology required for fax)
Entered the medical device market after the acquisition of Toshiba Medical Systems >도시바 의료시스템 인수 후 의료기기 시장 진출
Corporate resources | 기업 자원
A company's management resources refer to the total resources covering various types of resources.
> 경영 자원 = 총 자원
There is no specific classification system, but it is divided into three categories: tangible resources, intangible resources, and human resources.
> 유형, 무형, 인적 자원 세 가지
Corporate resources: tangible resources | 유형 자원
Physical resources- natural resources, buildings, plant equipment etc. 물리적 자원 -천연 자원, 건물, 발전소 장비
> The size and location of factories and facilities, the precision and flexibility of technology, and the repurpose and location of buildings and land is important.
= 공장 및 시설의 규모와 위치, 기술의 정밀도와 유연성, 건물과 토지의 용도 변경과 위치 등이 중요
> The availability of raw materials limits a company's production potential and determines its cost and quality advantage.
= 원자재의 가용성은 기업의 생산 잠재력을 제한하고 비용과 품질 우위를 결정
Financial resources- access to equity and loan capital 금융 자원 - 자본 및 대출 자본에 대한 액세스
> The firm's ability to borrow money and the availability of internal funds determine its ability to invest.
= 기업의 자금 차입 능력과 내부 자금 가용성은 투자 능력을 결정
Corporate resources: intangible resources | 무형 자원
Technological resources 기술적 자원
> Technician resources, technical innovation resources, research facilities, and technical personnel covering all technology such as patents, copyrights, and proprietary technologies and know-how.
= 특허, 저작권, 독점 기술 및 노하우와 같은 모든 기술을 다루는 기술 자원, 기술 혁신 자원, 연구 시설 및 기술 인력.
Brand power 브랜드 파워
> By having a brand that is well known to consumers, a company can make a good relationship with them and give them confidence in the products they make.
= 소비자에게 잘 알려진 브랜드를 가지면, 기업은 그들과 좋은 관계를 맺고 그들이 만드는 제품에 대한 신뢰를 줄 수 있음
Corporate resources: human resources | 인적 자원
Human resources 인적 자원
> The training of employees and the expertise they possess determine the level of skill that the firm can utilize.
= 직원의 훈련과 전문지식이 기업이 활용할 수 있는 기술 수준을 결정
> Employee flexibility determines the flexibility of the company’s planned strategy.
= 직원 유연성이 회사 계획 전략의 유연성을 결정
> Employee loyalty and dedication determine a company's ability to maintain competitive goodwill.
= 직원 충성과 헌신은 경쟁적 영업권을 유지할 수 있는 회사의 능력을 결정
Core competence | 핵심 역량
정의
a company's ability to give a competitive advantage over its competitors. (경쟁사보다 우위를 점할 수 있는 회사의 능력)
- Core competence is not just “excellent” activities, but rather relative competence that a firm can always do better than its competitors.
= 핵심 역량은 단순히 "우수한" 활동이 아니라, 기업이 경쟁사보다 항상 더 잘 할 수 있는 상대적 역량
Core competence should fulfill three criteria /세 가지 기준을 충족해야 함
ⓐ Provides potential access to a wide variety of markets. 다양한 시장에 대한 잠재적 접근 제공해야 함
ⓑ Should make a significant contribution to the perceived customer benefits of the end product. 최종 제품의 인식된 고객 베네핏에 중요한 기여를 해야 함
ⓒ Difficult to imitate by competitors. 경쟁사가 따라하기 어려워야 함
핵심 역량의 특성
✔︎ Core competencies provide the possibility to enter various markets :다양한 시장 진출 가능성
✔︎ Core competency increases the customer's convenience for the final product :고객의 편의성 증대
✔︎ Core competency is difficult for competitors to imitate :모방 어려움
The benefit of competence-based approach | 역량 기반 접근 방식의 이점
✔︎ Core competencies serve as a guide to corporate diversification :기업 다각화의 지침 역할
✔︎ Identifying core competencies is the main basis for decision making regarding vertical integration and outsourcing. :수직적 통합과 아웃소싱에 관한 의사결정의 주요 근거
✔︎ Core Competency Approaches Drive Globalization :세계화
✔︎ Core Competency Approaches Enable Effective Strategic Alliances :효과적인 전략적 제휴 지원
Identify core competencies : Utilization of the value chain
핵심역량 파악 : 가치사슬 활용
Value-chain analysis | 가치사슬분석
> Analytical Methods to understand the company's overall production activities which are divided into main activities and subsidiary activities. The main activities are again divided into processes ranging from purchasing and inventory management to logistics, production, sales and after-sales service.
= 주요 활동과 자회사 활동으로 나뉜 회사의 전반적인 생산 활동을 이해하기 위한 분석 방법. 주요 활동은 다시 구매 및 재고 관리에서 물류, 생산, 판매, 애프터서비스까지 이르는 과정
Points to note when analyzing the value chain | 가치 사슬 분석 시 주의할 점
> Instead of considering a company's core competency as a simple function-specific capability, it should be viewed as an organizational capability that combines capabilities by function.
= 기업의 핵심역량을 단순한 기능별 역량으로 볼 것이 아니라 기능별 역량이 결합된 조직역량으로 봐야 한다.
Precautions for the concept of core-competence | 핵심 역량 개념에 대한 주의사항
Instead of considering a company's core competencies as simple functional capabilities, several functional capabilities should be viewed as a combined organizational capability.
= 기업의 핵심역량을 단순한 기능역량으로 간주하기보다는 여러 기능역량을 결합된 조직역량으로 보아야 함
The distinctive ability to combine further various resources and functional capabilities in a unique way that provides a value to the customers.
= 고객에게 가치를 제공하는 방식으로 더 다양한 자원과 기능을 결합할 수 있는 특색 있는 능력
The highest-order core-competence is the ability, not just to combine reliably company’s existing resources and functional capabilities, but recombine its resources and functional capabilities in novel ways.
= 가장 높은 순위의 핵심 역량은 기업의 기존 자원과 기능을 신뢰성 있게 결합하는 것만이 아니라 새로운 방식으로 자원과 기능을 재결합하는 능력
Practical steps to identify and develop core competence
핵심 역량 개발의 실행 단계
Step 1)
Divide the company's activities into detailed activities within the value-chain.
기업 활동을 세부적으로 나눔
↓
Step 2)
Determine whether you have a competitive advantage or competitive disadvantage in each activity through benchmarking with superior competitors
벤치마킹을 통해 경쟁 우위 판단
↓
Step 3)
Try to overcome the areas in the value-chain that are less competitive and try to maintain competitive sectors.
경쟁력 있는 분야 유지 노력
↓
Step 4)
Evaluate organizational capability. Are the resources and functional capabilities in each part actively shared and coordinated with each other?
조직 능력 평가 - 자원과 기능적 역량이 공유 및 조정되고 있는지
Core Competency Assessment: Benchmarking
핵심 역량 평가 : 벤치 마킹
✔︎ It is a way to evaluate your capabilities and improve them further through detailed comparisons with other companies
> 다른 회사와의 상세한 비교를 통해 자신의 역량을 평가하고 이를 더욱 향상시키는 방법
✔︎ An important issue in understanding core competencies is how objectively you can measure your core competencies compared to competitors.
> 핵심역량을 이해하는 데 있어 중요한 문제는 경쟁사와 비교하여 자신의 핵심역량을 얼마나 객관적으로 측정할 수 있느냐 하는 것
✔︎ When benchmarking, it is not necessary to benchmark companies in the same industry.
> 벤치마킹할 때는 동일 산업에 있는 기업을 벤치마킹할 필요 x
What are the core competencies of large Korean companies?
Do subsidiaries of large Korean corporate groups have core competencies in all participating business areas?
Does large Korean corporate groups have any areas which has the global competitiveness?
댓글