본문 바로가기
  • All about Finance
Study/etc

[Strategic Management] #6 - Competitive advantage and Competitive strategy

by 김 제로 2021. 5. 22.
반응형

 

Competitive advantage and Competitive strategy
경쟁 우위 및 경쟁 전략

 

 

Competitive strategy | 경쟁 전략

- Means how to create competitive advantage in individual business units
- Three types of competitive strategy: Cost-leadership strategies, differentiation strategies, and focus strategies => 비용 주도 전략, 차별화 전략, 집중 전략

 

Identify key industry success factors :주요 산업 성공 요인 식별

The key success factors in the industry are the conditions that companies must have in order to be successful and profitable in an industry. So, it is a necessary condition, not a sufficient condition.
=> 핵심 성공 요인 = 기업이 한 산업에서 성공하고 수익을 내기 위해 갖춰야 할 조건
=> 그래서, 그것은 필요한 조건이지, 충분한 조건은 x

 

Competitive advantage | 경쟁우위

✔︎ For the evaluation of competitive advantage, -> an analysis of the strengths and weaknesses of resources (and capabilities) owned by a company should be preceded.
경쟁우위 평가를 위해서는 기업이 보유한 자원(및 역량)의 장단점에 대한 분석이 선행돼야 한다.

✔︎ Conditions for competitive advantage :경쟁우위를 위한 조건
> The company's resources (and capabilities) must be scarce that no other company has 독자적 자원(능력)
> The resource (and capabilities) must be suitable for the industry :자원(능력)이 산업에 적합해야 함

 

The creation of competitive advantage :경쟁우위 창출


<Environmental changes 환경 변화>
▷ Competitive advantage may arise when companies promptly respond to external environmental changes such as deregulation, exchange rate fluctuations, technological change, and new market creation
규제완화, 환율변동, 기술변화, 신규시장 창출 등 외부환경변화에 기업이 신속하게 대응할 때 경쟁우위가 발생

▷the competitive advantage depends not only on changes in the external environment, but also on the way companies respond to the changing environment.
경쟁 우위는 외부 환경의 변화뿐만 아니라 변화하는 환경에 대한 기업의 대응 방식에도 달려 있음

▷Requirements for prompt response 신속한 대응을 위한 사항들
⒜ Ability to acquire information - 정보 획득 능력
⒝ Organizational flexibility - 조직 유연성

<Technological innovation 기술 혁신>
Competitive advantage may also happen during the process of new product development, cost reduction, and new market development resulting from technological innovation
> 기술 혁신으로 인한 신제품 개발, 비용 절감 및 새로운 시장 개발 과정에서도 경쟁 우위가 발생할 수 있음

 

Sustainability of competitive advantage :경쟁 우위의 지속 가능성

✔︎ Resource persistency 자원 지속성
- In the case of patent rights, they are extinguished after a certain period of time. :특허권 = 자동 소멸
- Reputation and credibility of companies are highly sustainable. :기업의 평판, 신뢰도 = 높은 지속 가능성

✔︎ Resource obtainability 자원 확보 가능성
- Competitive advantage is less sustainable if the firm can easily purchase competitive resources in the market. :쉽게 경쟁력 있는 자원 구입할 수 있는 만큼 경쟁 우위의 지속가능성은 적어짐

✔︎ Resource imitability 자원 모방성
- Sustaining a competitive advantage is difficult if competitors have high capabilities in imitation.
경쟁자들의 모방 능력이 높은 경우, 경쟁 우위 유지 어려움

- Causal ambiguity + Interconnectedness + History dependent
원인 모호성 + 상호연결성 + 이력 의존성

- The higher the interrelationships among the components of a company's value chain, the more difficult it is for competitors to imitate it.
기업의 가치사슬 구성 요소들 간의 상호관계가 높을수록 모방이 어려움

 

Imitation and defensive strategy | 모방 및 방어 전략

It takes a long time for companies to catch up competitor’s competitive advantage.
:기업이 경쟁사의 경쟁력을 따라잡으려면 오랜 시간이 걸림

Factors to consider 고려할 요소
✔︎ Whether information about the competitor is obtainable. - 경쟁사에 대한 정보를 얻을 수 있는지
✔︎ Cost (and time) to imitate - 모방하는 데 드는 비용, 시간
✔︎ Whether follower is able to understand the success factors that contributed to creating a competitive advantage (causal-ambiguity) - 팔로워가 경쟁 우위 창출에 기여한 성공 요인을 이해할 수 있는지(원인 모호성)
✔︎ Whether follower retain resources and capabilities required for the imitation - 경쟁자가 모방에 필요한 자원과 기능을 보유하는지

 

First Mover’s Advantage | 퍼스트 무버의 장점

First mover’s advantage arise especially when latecomer is difficult to easily imitate the strategic advantage of first-time companies.
=> 선도 기업의 전략적 이점을 쉽게 모방하기 어려운 경우에 이점

Key examples of First Mover’s advantage :주요 이점
ⓐ Intellectual property rights, such as patents and trademarks (특허 등 지적 재산권)
ⓑ Reputation built by leading companies in the industry (명성)
ⓒ Product design and industrial technology standards established by the first entrants (선도 기업의 제품 설계 및 산업 기술 표준)
ⓓ Absolute cost advantage due to experience effect (경험 효과로 얻은 절대 비용 이점)
ⓔ Time to create management resources and competitive advantage (관리 자원 및 경쟁 우위 창출 시간)
ⓕ Resource gathering ability (자원 수집 능력)
disadventage : have to endure market uncertain
most korean companies pursue follow strategic

Type of competitive advantage

 

상쇄효과 The effect of shattering.

 

Competitor analysis framework



Competitive Dynamics (Game theory) | 경쟁 역학(게임 이론)

Provide more specific answers on how to respond to the behavior of competitors
- 경쟁사의 행동에 대한 대응 방법에 대한 보다 구체적인 답변 제공

Simultaneous game :동시 게임
▶ assumes that more than one company is executing a strategy at the same time (둘 이상의 회사가 동시에 전략을 실행하고 있다고 가정)

Sequential game :순차 게임 (장기, 바둑 같은)
▶ assumes the execution of one's own strategy after looking at the other’s strategy (상대방의 전략을 보고 자기 전략의 실행)

Source of competitive advantage Firm’s ability to act against competitors
Unit of analysis •Dyad or Triad
Example •Better ability to gather competitor information.
•Better ability to change strategy quickly in response to competitors.
•More available options to act against competitors
Benefit •Explicitly considers the dynamic and competitive nature of firm’s strategy
•Provide useful tools to analyze and respond to competitor’s behavior
Limitation •Assumes company always behave rationally with sufficient information about competitors.
•Well applied only when competitors are closely matched.

 

 

 

 

 

 

댓글