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[Strategic Management] #7 Cost advantage and price competition

by 김 제로 2021. 5. 22.
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Cost advantage and price competition
비용 이점 및 가격 경쟁

 

goal**
비용 편익의 기본 소스 이해
비즈니스 활동을 세분화하고 업계 내 비용 이점을 평가하는 방법 이해
비용 분석을 통한 가격 책정 방법 이해

 

일상재

 

Determinants of Cost advantage | 비용 편익의 결정 요인

Economies of scale 규모의 경제

❍ When output increases above the rate of input growth. : 아웃풋이 인풋 증가율 이상으로 증가할 때
 Cost per unit of output decreases with increasing scale. : 생산 단위당 비용은 규모 증가에 따라 감소
 Causes of Economies of Scale : 규모의 경제의 원인
    ① Technical characteristics - 기술적 특성
    ② Indivisibility of input factor - 인풋 요소의 불분명성
    ③ Specialization and division of labor - 전문화 및 분업화
 If there are economies of scale in some industries, only a few companies can survive in those industries. 일부 산업에서 규모의 경제가 존재한다면 그 산업에서 살아남을 수 있는 기업은 극소수에 불과
 Constraints on economies of scale :규모의 경제에 대한 제약
    → When the degree of product differentiation is high. :제품 차별화 정도가 높을 때
    → When the market environment is highly fluctuating. :시장 환경이 크게 바뀔 때

자연독점
다품종 소량생산
소품종 대량생산

Economies of scale

 

Experience effect (or learning effect) 경험 효과(학습 효과)

 Relevant costs drop regularly as cumulative production increases :누적 생산량 증가 -> 관련 비용 정기적으로 감소
❍ As workers in the production process repeat the production process, they increase work efficiency and eliminate waste and inefficiency. :노동자들이 생산 공정을 반복하면서 업무 효율을 높이고 낭비와 비효율성 제거
❍ The experience effect is greater when the production process is complicated and the number of parts is large. :생산 공정이 복잡&부품 수가 많을 때 -> 경험 효과 더 큼
❍ Example : Aircraft manufacturing, Semiconductor industry

 

Experience (learning) curve effect


- In the past, there were many opinions that all companies should actively lower prices in advance by
using the experience curve rather than setting prices according to the current cost level.

(과거) 모든 기업 - 현재의 원가 수준이 아닌 경험 곡선을 이용해 가격을 적극적으로 낮춰야 한다는 의견 다수
However, they should try their own cost reduction efforts in response.                    Experience (learning) curve effect
스스로 비용 절감 노력을 해 봐야 함

 

Input cost 투입원가
- There is a difference in input cost between companies :업체마다 투입비용 차이가 있음
ex) labor wage, natural resources, office rent etc. /인건비, 천연자원, 사무실 임대료 등

❍ Utilization of production facilities :생산설비의 활용
 High fixed costs in the chemical and steel industries, are unproductive due to the constant cost of maintaining the facility during the recession. 화학 및 철강 산업의 높은 고정 비용은 불경기 동안 시설 유지비용이 지속적으로 발생 -> 비생산적
❍ Cost Reduction Using the Internet :인터넷을 통한 비용 절감
ex) AMAZON, Dell- Computer Achieve cost savings through a business model using the Internet
❍ Also Improvement of production process and product design, Increase in organizational efficiency :생산 프로세스 및 제품 설계 개선, 조직 효율성 향상

 

Analysis of cost advantage using value-chain

 

Analysis of the cost structure of Wal-Mart using the value chain

 

Price competition with existing companies | 기존 업체와의 가격경쟁

Factors to consider for price competition strategy 고려 요소
① Price competition is much more effective for goods with high price elasticity - 높은 가격 탄력성
 Extra facilities and inventory leads to price competition - 추가 설비 및 재고
③ Lower prices are beneficial to companies with cost advantages - 비용 이점을 가진 회사가 유리
④ Diversified companies tend to refrain from price-cuts - 다각화된 기업들 = 가격 인하 자제 경향

Factor for price competition Deterrent for price competition
High price elasticity Low price elasticity
High fixed cost with inflexible production Low fixed cost with flexible production
Cost advantage Cost disadvantage
Excess facilities Deficient facilities
Small competitor Dominant competitor
New Entrant Well-established competitor
Single-market competitor Multi-market (diversified) competitor
Transaction with secrecy Open (disclosed) transaction

<Price competitive factors and deterrent>

 

Price competition with potential entrants | 잠재적 진입자와 가격 경쟁

✔︎ Set entry barrier price :진입장벽 가격 설정
Intentionally lowering prices to prevent entry of new firms :신규 업체 진입을 막기 위해 의도적 가격 인하

ⓐ When the cost advantage of an existing company is actually insufficient :기존 회사의 비용 이점이 실제로 부족한 경우
ⓑ When other barriers to entry are not enough : 다른 진입 장벽이 충분하지 않은 경우
ⓒ When a company pursues long-term rather than short-term profit. : 기업이 장기적 이익을 추구할 때

✔︎ Price cut after entering :입장 후 가격 하락
- Despite the possibility of entry into new companies, existing competitors intentionally maintain normal prices. :신규 기업 진출 가능성에도 기존 경쟁사들은 의도적으로 정상 가격을 유지
- However, they lower the price when new comer really enter into the market. :새로운 사람들이 시장에 정말로 진입할 때 가격을 낮춤

▶If the existing company has extra equipment or inventory burden : 기존 회사에 추가 장비 또는 재고 부담이 있는 경우

 

 

 

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